Sen
on täytynyt olla ensivisiittini Cambridgeen alkukeväästä 2008, kun ostin Diane
Macdonellin teoksen Theories of Discourse
(1986) kirjadivarista neljällä punnalla. Jos muistini ei petä, matka sinne
alkoi Leedsin juna-asemalta, jossa otin silmälasini kotelosta vain huomatakseni
kehysten menneen keskeltä kahtia. Näkökykyni hieman rajoittui, mutta aivan
sokeana en teosta ostanut. Olin törmännyt siihen yliopiston kirjastossa vuosia
aikaisemmin.
Näin
monta vuotta siihen meni, ennen kuin sain luettua teoksen kannesta kanteen. Syy
kirjaan tarttumiseen oli se, että halusin tavallisten diskurssianalyyttisten tutkimusten
kylkeen sellaisen, joka puhuu diskurssista teoreettisena käsitteenä, mutta ei
diskurssianalyysista menetelmänä.
Esipuheesta
käy ilmi, että Macdonell on ollut Terence Hawkesin oppilas. Viimeistään se
paljasti, että nyt tulee marxilaista ja ideologiateoreettista luentaa. Teos
onkin omalla tavallaan kaikkea muuta kuin alaotsikkonsa lupaama johdanto. Se on
yritys rehabilitoida strukturalistis-marxilaisen ranskalaisfilosofi Louis
Althusserin tunnettu teksti ideologisista valtiokoneistoista. Käytännössä tämä
tarkoittaa, että muita teoreetikkoja luetaan althusserilaisten linssien läpi.
Johdantoluvun
jälkeen alustetaan Althusser. Sen jälkeen käsitellään Althusserin seuraajan
Michel Pêcheux’n ajattelua. Näillä
eväillä halutaan sanoa kaksi asiaa: kaikki diskurssit ovat ideologisia ja
diskursseilla on materiaalinen perusta taloudessa ja luokkasuhteissa.
Tästä lähtökohdasta kritisoidaan rajusti Barry
Hindessin ja Paul Hirstin diskurssiteoriaa, joka Macdonellin tulkinnan mukaan
on sisäisesti ristiriitainen ja redusoi materiaalisen – ja siten myös
luokkaristiriidan – diskurssiin. Näin heistä tulee tässä luennassa idealisteja.
Sehän on marxilaisessa luennassa pahin haukkumasana. En tunne Hindessin ja
Hirstin ajattelua riittävän yksityiskohtaisesti arvioidakseni tulkinnan
oikeellisuutta, mutta kritiikin hyökkäävä retoriikka ei ole täysin vakuuttavaa.
Lopputeosta hallitsee Foucault’n ajattelun
erittely ja suhteuttaminen Althusseriin, joka oli yksi Foucault’n opettajista.
Lähtökohtana on, että Foucault’n varhaistyöt – erityisesti Tiedon arkeologia – olisivat olleet vähemmän ongelmallisia, jos
Foucault olisi voinut lukea Althusserin esseen jo tuolloin. Ei voinut, koska se
ilmestyi myöhemmin. En ole aivan varma, olisiko se muuttanut mitään Foucault’n
ajattelussa.
Macdonell ylistää suurta osaa Foucault’n
1970-luvun tuotannosta, mutta pitää Seksuaalisuuden
historian kahta viimeistä osaa katastrofeina. Suhde Foucault’n tuotantoon
muodostuu kaksinaiseksi. Yhtäältä Foucault on liian ambivalentti siinä,
millainen materiaalinen perusta diskursseilla on (vai onko se selittävä tekijä,
kuten jotkut Tiedon arkeologian
kohdat antavat ymmärtää). Toisaalta Foucault’n diskurssiteoria korostaa
onnistuneesti diskurssien suhdetta ei-diskursiiviseen yleisesti ja
institutionaalis-materiaalisiin seikkoihin erityisesti.
Macdonellin käsittelyssä on erikoista, ettei hän
missään vaiheessa erittele perusteellisesti, mikä on ideologian ja diskurssin
suhde. Eikä hän problematisoi sitä, että Foucault hylkäsi ideologian käsitteen.
Toisaalta rivien välistä voi lukea, että varhainen ideologian käsite tulikin
hylätä ja ottaa tilalle Althusserin versio, joka mahdollisesti ylittää
Foucault’n kritiikin. Näyttää siltä, että Macdonellin luennassa ideologia on
diskursseja läpäisevä seikka. Materiaalisperusteinen luokkaristiriita on se
alusta, josta diskurssit nousevat. Sikäli kyseessä on melko perinteinen marxilainen
luenta diskurssiteoriasta.
Monista yhteneväisyyksistään huolimatta Macdonellin
Althusserin kautta kiertävä tulkinta on jo melko kaukana siitä, mitä Foucault’n
yleisesti ajateltiin halunneen sanoa. Yksinkertaistaen, Althusserille diskurssi
on luokkasuhteita uusintava tekijä, Foucault’lle monimuotoisemmin ja
ennakoimattomammin tuottava elementti sosiaalisissa prosesseissa. Molemmille
diskurssi on vahvasti kietoutunut valtasuhteisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti