Kun
teininä tutustuin juurimusiikkiin, The Blasters jäi jonnekin
kummalliseen limboon. Se ei ollut 50-luvun klassikko eikä juuri sen ajan kuumin
nimi. Jokunen vinyyli tuli vastaan hyvin edulliseen hintaan, mutta ohitin ne
kerta toisensa jälkeen. Vasta paljon myöhemmin lainasin kirjastosta ensialbumin
uusintajulkaisun. Ymmärsin, että nyt on jäänyt väliin todella merkittävä ja
viihdyttävä yhtye.
Myöhemmin
ostin mainitun uusintajulkaisun itselleni. Pitkään sinnittelin sillä.
Levymessuilla tuli vastaan yhtyeen toinen vinyyli viidellä eurolla, joten tein
kaupat. Sen kuunneltuani totesin, että pakkohan tällaisesta yhtyeestä on
tunnettava muutkin levyt.
American Music (1980) on selkeä
arvioitava. Jos olet kiinnostunut amerikkalaisesta rockabillyyn kallellaan
olevasta 80-luvun alun juurimusiikista, albumi on täysien pisteiden arvoinen.
Kyse ei ole puritaanisesta 50-luvun jäljittelystä, vaan punkin ja teddy boy
boogien energian juurimusiikkiin (billyyn, kantriin, bluesiin ja
rock’n’rolliin) sulauttava raikas synteesi. Ehkä sen salaisuutena on se, ettei The
Blasters tullut maaseudulta vaan Los Angelesista, jossa he tekivät keikkoja
omintakeisten punkkien kanssa (Gun Club, Black Flag, X). Debyyttialbumi sisältää
paljon itselleni tuttuja kappaleita. Tämä selittyy sillä, että muut ovat esittäneet
bändin kappaleita tai toisin päin. Shakin Stevens esitti ”Marie Marien” ja kotimainen
Rhythm Hogs versioi kappaleen ”Real rock drive” – Bill Haleyn kappale, jonka
Blasterskin levytti. ”I wish you would” tuli tutuksi Yardbirdsin tulkintana
eikä Billy Boy Arnoldin alkuperäisenä versiona, mutta sekin löytyy tältä
albumilta. Kokonaisuus sisältää 19 biisiä ja niistä noin puolet on alansa suoranaisia
helmiä. Omaleimaisinta The Blastersia on yhtyeen nopeat kappaleet (esimerkiksi
”American music” ja ”She ain’t got the beat”), joihin on saatu vauhdin lisäksi groove
mukaan. Ei ihme, että lainattuani albumin kirjastosta päädyin ostamaan sen
hieman myöhemmin.
The Blasters (1981) ilmestyi seuraavana
vuonna ja sekin on erittäin hieno levy. Se oli ilmestyessään sekä arvostelu-
että myyntimenestys (ollakseen pienen levymerkin julkaisu). Jostain syystä
siltäkin löytyy ”Marie Marie” ja ”American music”. Se ehkä kuvastaa sitä, ettei
yhtyeelle ollut paljon uutta sanottavaa toisella albumillaan, mutta se valmis
paketti tarjoiltiin laajemmalle yleisölle. Yksi kohokohdista on ensilevyn
hienojen raitojen lisäksi ”So long, baby, goodbye”, josta jo kotimainen Whistle
Bait teki versionsa 90-luvulla. Pidän sitä luultavasti bändin parhaana biisinä
ja siksi olen koko levyn onnellinen omistaja. Suosittelen etsimään YouTubesta
Blastersin live-esityksen mainitusta biisistä vuodelta 1982.
Non-Fiction (1983) on albumi, josta voi
toistaa Allmusicin arvion. Se päättyy toteamukseen, että monien muiden
klassikkolevyjä seuranneiden albumien tavoin Non-Fiction on epäilemättä pettymys, mutta jos sille antaa
tilaisuuden ilman tuota painolastia, sitä on pidettävä hienona teoksena. Tämän
allekirjoitan. Pettymys on ehkä siinä, ettei se vie bändin tarinaa mihinkään
suuntaan. Se tarjoilee enemmän samaa ilman napakymppejä, vaikka ei esimerkiksi
”Boomtown” kovin kaukana täydellisestä juuripohjaisesta junakomppirallista ole.
Joka tapauksessa kyse on tasokkaasta levystä.
Hard Line (1985) on Blastersin yritys
breikata kunnolla. Sen ote on hieman siistimpi ja vähemmän hysteerinen kuin
millään aikaisemmilla albumeillaan. Yksi flirtti suuren suosion toiveen kanssa
oli se, että John Mellencamp kirjoitti bändille biisin ”Colored lights” (ja
levytti sen itse myöhemmin). Albumilla on vieraillut toisena tekijänä myös
pienempiä tähtiä, nimittäin X-yhtyeen basisti John Doe, kappaleilla ”Just
another Sunday” ja ”Little honey”, jonka X levytti samana vuonna levylleen Ain’t Love Grand melko erilaisena
versiona. Albumi on tasaisen vahva. ”Hey, girl” on riemukas zydeco-henkinen ralli
ja onnistunut on myös synkähkö ”Dark night”, joka vilahti Miami Vicessa ja soi 11
vuotta myöhemmin Tarantinon käsikirjoittamassa From Dusk Till Dawnissa.
4-11-44 (2005) on paluu parinkymmenen
vuoden jälkeen. The Blasters lopetti toimintansa vuonna 1986, kun Hard Line ei tehnyt bändistä suurta. Yhtye
kokosi rivinsä ilman Dave Alvinia, mutta levyä saatiin odottaa pitkään.
Musiikki ei ole niin hysteeristä kuin alkutaipaleella, mutta Phil Alvinin
ääneen on tullut vanhemmiten syvyyttä. Väreily siellä on edelleen. Perustempo
on varhaisvaiheita alhaisempi, mutta esimerkiksi ”Rebound” on onnistunut
vauhtiralli. ”Slip of the tongue” tuo mieleen Tom Waitsin ”Ice cream manin” ja
Stray Catsin ”Stray cat strutin”. Vallankumouksellinen levy tämä ei ole, mutta
ehdottomasti sellainen, josta tekijät voivat olla ylpeitä neljännesvuosisata
debyytin jälkeen.
Fun on Saturday Night (2012) on
toistaiseksi viimeisin yhtyeen albumi. Aikaa edellisestä kului peräti kahdeksan
vuotta. Fun… on vähemmän
rokettirollia ja enemmän bluesia. Mitään mullistavaa teos ei sisällä, mutta kun
The Blastersista on kyse, ei tälläkään kerralla tarvitse pettyä. Mukana on X:n
Exene Cervenka, jonka kanssa Phil Alvin duetoi kappaleessa ”Jackson”. Levyn
päättää uusi, hyvin erilainen espanjankielinen versio bändin tunnetusta
biisistä ”Maria, Maria”.
Bändin
rungon muodostavat Alvinin veljekset Phil (laulu) ja Dave (kitara) ovat olleet
mukana muuallakin. Dave soittaa esimerkiksi Los Angelesista tulevan X-yhtyeen
albumilla See How We Are (1986) –
bändi, josta olen kirjoittanut tässä sarjassa – ja hän on tehnyt useita
soololevyjä. Yksi suositeltava on vuoden 2011 Eleven, Eleven. Vuonna 2014 veljekset tekivät yhdessä levyn Common Ground, jossa he esittävät blueslegenda Big
Bill Broonzyn kappaleita. Miellyttävää kuunneltavaa sekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti