tiistai 13. tammikuuta 2015

Studioalbumit osa 47: Japan

Brittiläinen uuden aallon Japan on jäänyt jostain syystä katvealueeseen. Muistan bändi nimen jo ajoilta, jolloin olin ehkä kymmenen, kun yhtyeestä kirjoitettiin Suosikissa kuvan kera. Tuolloin en kuullut musiikista pihaustakaan. Sen jälkeen tilanne ei ole radikaalisti muuttunut. Ei, vaikka olen kuullut jonkun basisti Mick Karnin soololevyn ja laulaja-kitaristi David Sylvian on täysin tuttu nimi.

Aivan näin yksinkertainen tilanne ei ole voinut olla. Olen kuullut Japania jossain, ehkä lainannut kirjastostakin, mutta muistikuvat ovat hatarat. Aina se on ollut liian lepsua post-punkiksi, liian etäistä ja sisäänpäin kääntynyttä sisältääkseen timanttisia hittejä.

Adolescent Sex (1978) sisältää elementtejä hienoilta artisteilta ja -bändeiltä. Siellä kuulee esimerkiksi Bowieta, Bolania, Roxy Musicia, New York Dollsia, 70-luvun funkkibassodiskoa, punkkia ja post-punkkia. Jotenkin levy kuitenkin asettuu kaikkien väliin olematta oikein mitään. Albumin nimibiisi oli jonkin sortin hitti. Siinä on tarttuvuutta enemmän kuin muissa raidoissa, mutta en nosta sitäkään aivan massiiviseksi onnistumiseksi.

Obscure Alternatives (1978) ilmestyi vain puoli vuotta debyytin jälkeen. Siinä ajassa tuntuu kuin into ladella vaikutteita samaan pataan olisi kadonnut. Tilalle on tullut seesteinen ja keskitempoinen jumitus, jossa on vielä vähemmän oivaltavia biisejä tai niiden aihioita kuin debyytillä. Siksi ensimmäinen adjektiivi, joka tulee mieleen, on ”tylsä”. Toinen on ”melodiaköyhä”. Mutta ehkä tuomio on liian jyrkkä. Uuden aallon romantikoille ja post-punkeille on yhteistä siirtymä pois punkin melodisuudesta. Ei tämä kuitenkaan nouse yhtä nykiväksi, uhkaavaksi ja groovaavaksi kuin esimerkiksi Gang of Four tai Pop Group eikä tämän ilmeinen taiteellinen coolius kykene korvaamaan biisimateriaalin puutteita.

Quiet Life (1979) on selkeä irtiotto aikaisemmasta linjasta. Nyt äänimaailma on tyylipuhdasta uuden aallon taidepoppia, josta ei rokkia eikä punkkia löydä. Sitä pidetään yhtenä ensimmäisistä uusromantiikan teoksista, mutta itse bändi ei nimityksestä pahemmin innostunut. Syntikat hallitsevat entistä enemmän ja Sylvian laulaa hieman eri tavalla kuin aikaisemmin. Levyn ehdoton kuriositeetti on Velvet Underground -koveri ”All tomorrow’s parties”, mutta sellaiseksi se myös jää.
 
Gentlemen Take Polaroids (1980) on yleissävyltään synkempi albumi, jota kuvaava vuorokaudenaika on yö. Se on tasapainoinen, tyylikäs, etäinen, varauksellinen ja tähän mennessä yhtyeen eittämättä paras kokonaisuus. Sen huippuhetki on liki seitsenminuuttinen meditaatio ”Nightporter”. Yellow Magic Orchestran Ryuichi Sakamoto vierailee säveltäjänä albumin päättävällä kappaleella ”Taking islands in Africa”.

Tin Drum (1981) oli myyntimenestys ja siltä löytyvä ”Ghosts” oli yhtyeen suurin hitti kotimaassaan. Albumi on rytmisempi ja radikaalisti ekstrovertimpi kuin edeltäjänsä, mutta samalla yhtyeen varhaistuotannosta poiketen tyylillisesti konsistentti. Musiikillisesti siitä tulee mieleen myöhemmin suureen suosioon noussut Duran Duran, joka mahdollisesti imi vaikutteita Japanilta. Tosin Japan on järjestelmällisesti astetta kompleksisempi, kuten Talking Headsin suuntaan kumarteleva ”Talking drum” osoittaa. Levy on kokonaisuutena epätasainen. Esimerkiksi peräkkäiset raidat vaihtelevat tahattoman koomisesta (”Canton”) onnistuneeseen (”Still life in mobile homes”), vaikka molemmissa on japanilaisia sävyjä. Japanilaisia elementtejä on myös levyn päättävässä biisissä ”Cantonese boy”, joka on parempaa keskitasoa. Kokonaisuutena tämä ei ole minulle se klassikko, joka se joillekin toisille on. Ihan hyvä levy, mutta minun rankingissa vähän heikompi kuin edeltäjänsä.

Rain Tree Crow (1991) ilmestyi kymmenen vuotta myöhemmin. Bändi oli hajonnut pian Tin Drumin jälkeen. Paluulevy sai kohtalaiset arviot ja myyntiluvutkin olivat siedettävät. Musiikki oli haastavaa: etäistä ja onttoa kolinaa. Kuten niin usein paluulevyjen kohdalla, myös tämä jättää kylmähköksi huolimatta siitä, ettei teos ole huono. Bändi hajosi uudelleen pian sen jälkeen.

Mitä tästä jäi käteen? Japan jää edelleen varsin etäiseksi yhtyeeksi, koska siltä puuttuvat tarttuvat melodiat. Jos ei ole melodioita, rytmi tai groove voivat pelastaa. Myös näiltä osin Japan jää keskinkertaiseksi. Huumori pelastaa, mutta sitä ei ole hitustakaan. Jäljelle jää vahvat tunnelmia luovat äänimaisemat. Niissä Japan on parhaimmillaan. En missään nimessä jää käsitykseen, jonka mukaan Japan olisi huono yhtye. Se vaan ei iske riittävän vahvasti. Mieluiten kuuntelen Gentlemen Take Polaroids -albumia ja satunnaisesti alkupään levyjä, jotka muistuttavat monista paremmista artisteista. Japan ei ole genreä, joka olisi itselleni kaikkein tärkein ja vaikuttavin. Omassa lajityypissään yhtye on kuitenkin enemmän kuin kuriositeetti, osittain toki siksi, että se oli edelläkävijä ja suunnannäyttäjä.

Ei kommentteja: