Kapeassa
merkityksessä kriittisellä teorialla viitataan 1930-luvulla alkunsa saaneeseen Frankfurtin
koulukuntaan, jonka ajatuksena oli kritisoida ja muuttaa yhteiskuntaa
kokonaisuutena. Laveammassa merkityksessä termi kattaa kulttuuri-, yhteiskunta-
ja talousteoriat, joiden lähtökohtana on pohtia ja avata toisenlaisen
todellisuuden mahdollisuuksia analysoimalla nykyisiä valtasuhteita.
Ranskalainen Razmig Keucheyan tarjoaa yhdenlaisen kartan kriittisen teorian
nykytilaan teoksessaan The Left
Hemisphere: Mapping Critical Theory Today (Verso 2014).
Ostin
kirjan sisällysluettelon perusteella. Päätökseen vaikutti myös hinta, sillä
Verso myi kirjojaan puoleen hintaan viime vuoden lopussa. Teos on lukemisen
arvoinen.
Kriittisiä
lähestymistapoja esittelevät teokset ovat ennestään tuttuja. Niitä on
kirjoitettu paljon ja usein kirjoittajina ovat olleet brittiläiset ja
yhdysvaltalaiset tutkijat. Se, että tässä kirjoittajana on ranskalainen, on
etu. Teos ei rajoitu perinteisten kriittisten koulukuntien ja ismien esittelyyn
angloamerikkalaisten linssien läpi. Siinä on huomattavasti globaalimpi ote.
Eikä se rajoitu lyhyisiin esittelyihin; se rakentaa sosiaalista ja
historiallista kontekstia vasemmistolaisen teorian ympärille.
Teoksen
lähtökohta on suunnilleen se, että kriittinen teoria laveastikin ymmärrettynä
tarkoittaa marxilaisuutta ja kapitalismikriittisyyttä. Nykyinen kriittinen
teoria on sosialismin ja marxilaisuuden tappion jälkeistä teoretisointia.
Vaikka teoksessa sivutaan kysymyksiä moninaisista alistusmuodoista, joista vain
osassa talous on keskiössä, tekijän kiinnostus on kapitalismissa ja taloudessa.
Käsiteltävien
teoreetikkojen juuret ovat 1960- ja 1970-lukujen poliittisissa koordinaateissa
– työväenliikkeen kriisissä ja kulttuurisessa murroksessa. Suurimmalla osalla
on varhaiseen marxilaisuuteen ja sosialismiin verrattuna vain vähän kytköksiä
konkreettisiin poliittisiin prosesseihin. Lisäksi tekijä ehdottaa, että
kriittisen teorian maantieteellinen painopiste on siirtynyt osin pois
Euroopasta ja myös Yhdysvalloista, korostaen näin ”kolmannen maailman”
merkitystä nykyisen kriittisen teorian tuottajana.
Keucheyan
käsittelee ilmeisiä valintoja, kuten Zizek, Badiou, Ranciere, Agamben, Negri,
Laclau, Jameson, Butler, Spivak ja Haraway. Hänellä on myös vähemmän tunnettuja
valintoja, kuten ”kolmannen maailman” Wang Hui, Álvaro Linera ja Achille
Mbembe. Myönteisesti yllättää myös se, että mukana on nykyistä
kapitalismianalyysia kulttuuriteorian ulkopuolelta tarkastelevia
teorianikkareita (esim. Robert Brenner, Giovanni Arrighi ja ekologisia
aspekteja mukaan tuova Elmar Altvater).
Pidin
erityisesti siitä, että tekijä kirjoittaa melko pitkästi ja ymmärrettävästi
italialaisesta Operaismosta, jonka
tunteminen on välttämätöntä, jos haluaa tajuta esimerkiksi Hardtin ja Negrin
kirjoituksia imperiumista (empire) ja väestä (multitude). Lisäksi tekijän
kiinnostus ajattelijoihin, jotka ovat marxilaisuuden keskiössä, tulee hienosti
näkyviin. David Harvey saa keskeisen osan – häntä Keucheyan pitää suuressa
arvossa. Andersonin veljesten – Benedictin ja Perryn – näkemykset tulevat hyvin
esitellyiksi.
Kuten
kaikissa kartoituksissa, yksinkertaistaminen on välttämätöntä. Yleisesti
arvioiden sitä ei ole liikaa. Teoksessa on myös haastetta, mutta joissain
tapauksissa tila ei riitä ajatusten perusteelliseen esittelyyn. Tekijä jättää
oman arvionsa monien kohdalla esittämättä. Yhtäältä se luo onnistuneesti
mielikuvan siitä, että nyt vain yritetään artikuloida selkeästi ajattelijan
perusideat. Toisaalta sitä kaipaisi selkeämpää omien korttien paljastamista.
Tämä on kartoittajien ikuinen ongelma, mutta Keucheyan onnistuu hyvin erittäin
haastavassa tehtävässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti