Postkolonialistisen teorian klassikko Edward W. Saidin tuotantoon on tullut tutustuttua
palasissa suunnilleen 20 vuoden aikana. Hänen lyhyt puheensa
Euroopan ulkopuolen roolista Freudin ajattelussa on jäänyt lukematta. Verson
alennuksesta ostin teoksen, jossa on mukana Jacqueline Rosen
kommenttipuheenvuoro.
Freud and the Non-European (2003) jäi
Saidin viimeiseksi teokseksi. Se perustuu tapahtumaan, jonka järjestäjänä oli
Lontoon Freud-museo. Freud-museo sijaitsee Freudin viimeisessä asunnossa, jossa
olen käynyt ihastelemassa kuuluisia sohvia, Freudin Egypti-innostuksesta
kertovaa esinekokoelmaa ja susimiehen Freudille antamaa piirrosta.
Said
sanoo alussa asioita, jotka ovat periaatteessa varsin tuttuja: Freudin
viittaukset primitiiveihin ovat pinnallisia ja niiden funktiona on vain tukea
omaa teoriakehittelyä. Ne perustuvat pääosin J. G. Frazerin julkaisuihin,
erityisesti Toteemi ja tabussa. Freud
katsoi, että primitiivit kehittyvät asteittain sivilisoituneiksi
eurooppalaisiksi. Freud oli oman aikansa ja kulttuurinsa osa. Näiden piirteiden
alleviivaajana Said oli tunnettu kauno- ja teoriakirjallisuuden lukija.
Suurin
osa esseestä käsittelee Freudin vanhuudenteosta Mooses ja monoteismi. Siitä Freud-tulkki Peter Gay totesi, että
kirjoittajan olisi kannattanut pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassaan antaa
sille alaotsikko ”Historiallinen romaani”.
Said
korostaa, miten ambivalentti suhde juutalaisella Freudilla oli ”omiinsa” ja
pohtii erityisesti sitä, miten Freud näki Mooseksessa omiensa ulkopuolisen
egyptiläisen hahmon, joka loi oman kansansa (juutalaiset). Tämä ajatus
juutalaisuuden alkuperästä itsensä ulkopuolella asettuu Saidilla kontrastiksi
Israelin valtiolle, jonka lait perustuvat juutalaisten ja ei-juutalaisten
tarkkaan erotteluun. Näin Freudin teoksesta muodostuu Saidin tulkinnan kautta
kytkös omaan aikaamme. Toisin sanoen Israel tukahduttaa Freudin rakentamalla
juutalaisuudesta rajatun ja itseriittoisen identiteetin.
Yllä
sanottuun liittyvä kiinnostava elementti luennassa on myös Saidin spekulaatio.
Freud piti Moosesta egyptiläisenä ja ristiriitaisesti nimitti silti juutalaisia
välimeren kulttuurin perillisiksi. Said ounastelee, että kokemukset
antisemitismistä saattaisivat olla syynä siihen, että Freud sijoittaa tässä
juutalaiset osaksi ”Eurooppaa”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti