Taas
keskustellaan uskonnon- ja elämänkatsomustiedon opetuksesta. Tällä kerralla Yle
uutisoi aiheesta oman kyselynsä pohjalta (7.1.2020). Kommentoin uutista ja sitä
kautta käy ilmi myös oma kantani asiaan.
Ylen
oman kyselyn mukaan 70 prosenttia kannattaa yhteistä katsomusainetta.
Kysymyksen muotoilussa tuli selväksi, että uusi aine korvaisi uskonnonopetuksen
ja elämänkatsomustiedon, mutta samalla painotettiin, että uudessa aineessa
”tutustutaan maailman uskontoihin oppilaan omasta vakaumuksesta riippumatta”.
Tulos
ei ole yllättävä. Tiedämme aikaisemmistakin kyselyistä, että kaikille yhteistä
katsomusainetta kannattaa suomalaisten enemmistö. Sitä kuitenkin vastustavat
keskeiset intressiryhmät, kuten uskonnolliset yhteisöt, jotka haluavat pitää
kiinni ”oman uskonnon opetuksesta”, ja uskonnottomien etujärjestöt, jotka
haluavat pitää kiinni elämänkatsomustiedosta. Enemmistön ääni ei kuitenkaan
hallitse keskustelua, koska intressiryhmien ääni kuuluu voimakkaammin.
Tutkijat,
opettajat ja virkamiehet eivät ole yksimielisiä. Ylen juttu kertoo, että
uskonnonopettajista lähes puolet kannattaa kaikille yhteistä katsomusainetta.
Suuri osa vastustamisesta tulee kuitenkin intressiryhmiltä.
Vastustamiselle
on melko vähän asiapohjaa. Se perustuu ensisijaisesti siihen, että haetaan
perusteita valmiille kannalle. Ruohonjuuritason vallankumous – koulukohtaiset
kokeilut mahdollisimman pitkälle viedystä yhteisopetuksesta – on ollut pääosin
toimiva ratkaisu eri opetusasteilla.
Kiinnostavaa
on, miten puolueet, kristillisdemokraatit pois lukien, selvästi kannattavat
yhteistä ainetta. Jopa perussuomalaisissa kannatus on 59 prosenttia ja
keskustassa 66 prosenttia. Lopuilla suurempi.
Ylen
esittämän kysymyksen muoto on kuitenkin ongelmallinen, koska siinä oletetaan
maailman uskontoihin tutustumisen olevan yhteisen aineen ikään kuin ainoa sisältö.
Näin ei kuitenkaan pitäisi olla eikä ole nykyisellään. Siinä mielessä Ylen
jutussa lähdetään muun muassa opetusneuvoksen suulla kumoamaan jotain
sellaista, jota ei ole olemassakaan. Perverssillä tavalla keskustelusta tulee
”maailmanuskonnot vai elämänkatsomustieto”, kun pitäisi keskustella siitä,
haluammeko elää nykyisessä systeemissä vai olisiko sille parempi vaihtoehto.
Vaikka
nykyinen uskonnonopetus on paljon muuta kuin ”maailmanuskontojen” opetusta, katsomusaine
ei voisi olla pelkkä synteesi nykyisestä uskonnonopetuksesta.
Katsomusaine
ei voisi olla myöskään nykyinen elämänkatsomustieto, vaikka esimerkiksi
opetusneuvos sitä Ylen jutussa pitääkin parhaana vaihtoehtona. Opetusneuvos on
pitkän linjan elämänkatsomustieto-aktiivi, jonka näkemykset liittyvät
yksinkertaisesti, ja mielestäni hyvin ongelmallisesti, elämänkatsomustiedon
puolustamiseen. (Olen vuosia sitten käynyt hänen kanssaan sähköpostikeskustelua
aiheesta, mutta jätän sen tästä pois.)
Pelkkä
elämänkatsomustieto ei tarjoa riittävästi uskontotieteellistä ymmärrystä
katsomuksista (on ne sitten ”uskonnollisia” tai ei), vaikka pätevillä
et-opettajilla onkin muutama uskontotieteen kurssi suoritettu.
Itse
ajattelen, että yhteisen aineen tulisi olla aito synteesi nykyisten vahvimmista
puolista, ja siten jotain uutta. Siinä tulisi olla mukana elämänkatsomustiedon
sisältöjä. Siinä tulisi käsitellä niin sanottuja vähemmistöuskontoja, mutta
poistaa nykyinen outo painotus, jossa tietyt teemat ja ilmiöt käsitellään
ainoastaan kyseisen vähemmistöuskonnon osalta (esimerkiksi uskonto mediassa
kääntyy muissa kuin evlut-opetussuunnitelmassa paikoitellen muotoon, jossa
käsitellään vaikkapa ortodokseja mediassa tai islamia mediassa, riippuen siitä,
mikä vähemmistöuskonto on kyseessä, eikä uskontoa mediassa).
Opetussuunnitelman
ja oppikirjojen tasolla tarkasteltuna nykyinen evlut-aine tarjoaisi ainakin
lukiotasolla alustavan rungon uuteen aineeseen, sillä se sisältää nykyisellään
paljon katsomusten kirjoa (myös uskonnottomuuden tarkastelua) ja teemoja, jotka
kiinnittyvät opiskelijoiden elämismaailmaan (populaarikulttuuri, media jne.). Evlut-aine
ei ainakaan oppikirjojen tasolla rajoitu luterilaisuuteen, vaan niissä
käsitellään melko laajasti uskontoa ilmiönä, vaikka luterilainen painotus onkin
näkyvissä.
Haluan
kuitenkin painottaa, että se olisi vain prosessin alku, ei lopputulos.
Lopputuloksessa tulisi näkyä selvästi myös uskontoon liittymättömät (tai
uskontoon vain etäisesti liittyvät) identiteetin rakentumisen kannalta
keskeiset pohdinnat. Se ei voisi tarkoittaa vain ”uskonnottomuuden” lisäämistä
pakettiin, vaan elämäntyylien ja -tapojen kirjavuuden pohdiskelua riippumatta
niiden mahdollisesta uskontostatuksesta.
Tyypillinen
maltillinen kommentti yhteistä katsomusainetta vastaan koskee käytäntöä:
opettajankoulutus tulisi järjestää uusiksi ja miten kävisi vanhojen opettajien?
Minusta tämä on laiskaa ajattelua. Samalla logiikalla ei voi yrittää torjua
ilmastonmuutosta, koska siitä ei tule heti valmista. Ei Roomaakaan rakennettu
päivässä. Tietenkin tarvittaisiin siirtymäaikaa ja alkuun käytännön tilanteiden
sanelemia kompromisseja. Eivät opettajat jäisi työttömiksi, vaan he alkaisivat
orientoitua uuteen nykyisen koulutuksensa pohjalta. Nykyinenkin systeemi
polkaistiin pystyyn epäpätevillä vähemmistöuskontojen opettajilla. Uusia
opettajia lähdettäisiin kouluttamaan uuden aineen pohjalta.
Kasvukivuilta
tuskin vältyttäisiin, mutta niiden pelkääminen on heikko argumentti
ongelmallisen nykysysteemin puolustamiseen.
2 kommenttia:
Elämänkatsomustieto on eri oppiaine lähtökohtaisesti, sisältöjä mm. filosofiasta, antrpologiasta jne. Evlut-pätevyys ei valmenna näihin sisältöihin, vaikka maailmanuskontojakin sivutaan.
Katsomukselliset kysymykset ovat uskontoja laajempia. Nykyisessä uskonnonopetuksessa - ja kirjoissa - nämä on oikeasti siivottu sivulauseiden rooliin. Esimerkiksi lukion ev.lut opetuksessa uskonnotomuus kuitataan n. 0.5-1s pätkässä. Paino on selkeästi uskonnoissa ja eniten kristinuskossa. Jälkimmäinen pakollinen lukion kurssin on puhtaasti kristinuskoon keskittyvä.
Tunnustuksettomuuden kunnioittaminen on vaikeaa ensimmäisten peruskouluvuosien aikana, jolloin pitäisi opettaa rukouksia ja esim. käsitys Jumalasta maailman luojana. Oppiaine alkaa heti 1. luokalla, vaikka käytännössä muut reaalit hiljalleen 3. luokalta alkaen. Ensimmäisinä vuosina ei suinkaan tarkastella etiikkaa tms. juurikaan, vaan pääpaino on perusopeissa ja esim. Raamatun tarinoissa.
Jos oikeasti halutaan turvata katsomuksellinen tasa-arvo, lähtökohdaksi pitää ottaa enemmän nykyinen et-malli kuin eriytetty uskonnonopetus ja sen eri opetussuunnitelmat.
Uskontoja voitaisiin käsitellä hiukan nykyistä laajemmin, mutta tasapaino on säilytettävä. Ruotsissahan vastaava uudistus ei oikein onnistunut ja opetussuunnitelma yhteisessä katsomusaineessa on niin painottunut kristinuskoon, että siitä on jo alettu vapauttaa oppilaita.
Maailmalla lasten ja nuorten filosofia on iso juttu, Suomeen yritetään hiljaa tuoda joitakin periaatteita, mutta jää edelleen opettajien omalle vastuulle. Periaatteita olisi helppo tuoda et:n kaltaisten oppisisältöjen opetussuunnitelmaan jo varhaisina vuosina. Tosin ottaen huomioon, että oppiaine vaatii pohdiskelua, niin se voisi hyvin alkaa vasta esim. 4. luokalta eikä jo heti 1. luokalta.
Jos ja kun nykyistä mallia lähdetään purkamaan, se täytyy tehdä harkiten ja tutustuen, miten vastaava uudistus on onnistunut tai epäonnistunut muissa maissa, jotta ei toisteta samoja virheitä.
Samalla voitaisiin tarkemmin perehtyä muihin malleihin, joita katsomusopetuksessa on maailmalla.
En ole merkittävästi eri mieltä kommentissasi mainitsemista asioista. En tosin väitäkään, että esim. evlut-pätevyys valmentaisi et:n sisältöihin. Ei valmenna eikä valmenna et evlutiin eikä islamin opetukseen jne. Tunnen et:n sisällön ja historian melko hyvin, kun vedin lähes 10 vuotta Turun yliopistossa ainoaa (!) tuleville et:n opettajille tarkoitettua omaa kurssia (nimeltänsä "Elämänkatsomustiedon peruskurssi"). Uskonnon oppikirjatuotantoon osallistuneena tunnen myös nykyiset opsit ja oppikirjat. Blogitekstissäni korostin evlutia pääosin siksi, että Ylen jutussa mm. opetusneuvos puhuu vain et:n puolesta. Mahdollisen yhteisen katsomusaineen tulisi mielestäni rakentua USK ja ET vahvuuksille eli olen eri mieltä nykyisen mallin puolustajien kanssa, eri mieltä niiden kanssa, jotka hahmottaisivat yhteisen "maailman uskontojen opetuksena" (Ylen kysymys), ja olen eri mieltä myös niiden kanssa, jotka rakentaisivat uuden yksin et:n pohjalle (tai jotka pitävät nykyistä et:a riittävänä). No, eri mieltä taidan olla siitä väittämästä, että evlutissa uskonnottomuus kuitataan 0,5-1 sivun pätkässä. Riippuu tietysti, kuka opettaa, mutta kyllä se on opsissakin mainittu ja sitä tulee ripoteltuna teemoissa, vaikkakin enemmän lukiokursseissa 3-6 kuin 1-2.
Lähetä kommentti