Aloitin
uuden ”projektin”: tarkoituksena on kuunnella tiettyjen yhtyeiden tai artistien albumit tiukan kronologisessa järjestyksessä. Keskityn studioalbumeihin ja rajoitteita
asettaa lähinnä saatavuus. Koska en ole levyhyllyni lähettyvillä, tukeudun pääosin Spotifyn tarjontaan. Artistien valintaperuste on hämärän peitossa. Selvää on,
että en valitse yhtyeitä, jotka tunnen läpikotaisin. Tuskin myöskään valitsen
yhtyeitä, jotka eivät jo kiinnosta jollain tavalla. Haluan yhdistää tutun ja tuntemattoman.
Ensimmäisenä
valitsin Black Sabbathin. Tutustuin yhtyeeseen lähes 30 vuotta sitten. En ole
koskaan ollut suuri fani sitten puberteettia edeltävien vuosien, mutta olen
aina arvostanut yhtyettä. Pikkupoikana ostin Live at Lastin, jolla laulaa Ozzy, mutta tuolloin enemmän sytytti Ronnie
James Dion aikainen Sabbath. Mob Rules
ja Live Evil soivat vanhempieni
olohuoneessa vinyyliltä ennen kuin sain oman soittimen. Gillanin vokalisoima Born Again soi c-kasetilta, kuin myös
Ozzyn aikainen Paranoid. Sabbath Bloody Sabbathin ostin vasta pari
vuotta sitten sen ilmestyessä remasteroituna viiden punnan versiona.
Kuuntelin
nyt 14 studioalbumia. Kuusi ensimmäistä albumia julkaistiin vuosien 1970 ja
1975 välisenä aikana. Yhtyeen jatkuva arvostus perustuu niihin. Ne ovat
loistavia levyjä. Osaa niistä en ole kuunnellut aikaisemmin kuin osana
kokoelmalevyjä.
Klassikoiden
jälkeen ilmestyi vielä kaksi albumia, joissa Ozzy lauloi. Technical Ecstasy (1976) ja Never
Say Die! (1978) eivät istu yhtyeen parhaimmistoon, vaikka Hipgnosiksen
suunnittelemat kannet ajan henkeen kuuluivatkin.
Dion
laulamat levyt kuulostivat paremmalta kuin odotin. Jotkut lapsuuden
hevisuosikit ovat pahoja pettymyksiä, jos on kulunut vuosia niiden
kuuntelemisesta. Heaven & Hell (1980)
sekä Mob Rules (1981) ovat edelleen
kurantteja: edellisen Die Young ja jälkimmäisen Country Girl ovat vain
esimerkkejä esipuberteettisen ajan suosikeista, jotka eivät ole menettäneet koko
tehoaan.
Born Again (1983) on ainoa yhtyeen
studioalbumi, jolla laulaa Ian Gillan. En täysin ymmärrä levyn heikkoa
arvostusta Sabbath-kaanonissa, mutta ymmärrän hyvin, miksi kantta on Scorpionsin
Lovedriven jälkeen pidetty yhtenä
huonoimmista tai mauttomimmista (kuvassa).
Tämän
jälkeen yhtyeen albumit menevät kirjanpidossani alamäkeä. Seventh Star (1986), joka on
käytännössä Tony Iommin soolo, on likimain kuuntelukelvotonta 1980-luvun hömppäheviä.
Samoin Eternal Idol (1987). Myöhemmistä
sain kuunneltua vain siedettävästi jytisevän Dehumanizerin (1992), jolla laulaa jälleen Dio.
Black
Sabbathia on koveroitu runsaasti. Erityisesti olen ollut ilahtunut kahdesta.
Kotimainen indiepop-yhtye Poverty Stinks versioi Paranoidin tyylikkään hitaaksi
sovitukseksi. Yhdysvaltalainen Alice Donut puolestaan sisällytti
trumpettivetoisen instrumentaaliversion War Pigsistä mainiolle albumilleen Revenge Fantasies of the Impotent.
Seuraavassa
osassa, jos sellainen joskus valmistuu, on vuorossa jotain aivan muuta: Sparks.
1 kommentti:
Born again-albumilla Black Sabbath on ilmeisesti ollut erilainen, kun solistina ei ole ollut Ozzy.
Lähetä kommentti