Vaikka
olin ensimmäisen kerran rockfestivaaleilla 26 vuotta sitten, osallistuin
festivaaleille Saksassa vasta tänä vuonna. Aikaisemmin olen käynyt Suomen
lisäksi Tanskassa, Ruotsissa ja Englannissa. Arpa osui entisen Itä-Saksan
suurimpaan festivaaliin, joka kantaa nimeä Highfield. Se järjestetään Leipzigin
lähistöllä.
Ensiksi
esiintyjät. Yhden päivän aikana tuli nähtyä nippu esiintyjiä, jotka vaihtelivat
festareiden kahden suuren lavan välillä. Keskeisimmät olivat Gaslight Anthem,
The Lumineers ja Tocotronic. Gaslightin näin Leedsissä neljä vuotta sitten
teltassa, mutta nyt heillä oli suurin lava ja yli tunti soittoaikaa. Keikka oli
rutiinimainen mutta tasokas. Loppuun säästetyt Too much blood, Great
expectations, ´59 sound ja American slang toimivat hienosti, mutta katsoin koko
keikan tyytyväisenä alun auringonlaskusta lopun keinovaloihin.
The
Lumineers meni osin päällekkäin Gaslightin kanssa, mutta ehdin katsoa
alkupuoliskon. Levyllä hieman varman päälle pelaava amerikkalaista folkkia
soittava yhtye oli keikalla erittäin myönteinen yllätys. Heti toisena he
soittivat pois hittibiisinsä, useissa televisiosarjoissa soineen ”Ho heyn” ja
sen jälkeen osa bändistä – sekä laulaja-kitaristi että hanuristi – meni eri
puolille yleisöä soittamaan loppujen jäädessä lavalle. Olisin voinut katsoa
pidempäänkin yhtyettä, jolla on viihdyttävä, harkittu ja harjoiteltu show.
Saksan
indielegenda Tocotronic soitti pienessä tihkusateessa, mikä latisti tunnelmaa.
Silti yhtyeen näkeminen oli ilon aihe. Se on vanhalla maineellaan ratsastava
mutta edelleen relevantti 90-luvun kitaraindien osaaja, joskin biisimateriaali
ei ollut koko keikan ajan täydellistä. Yksi vertailukohta on Bob Hund, joka on
mielestäni Tocotronicia parempi, niin biisimateriaaliltaan kuin esiintyjänä.
Näin
toki muitakin. Frank Turnerin peruutuksen paikkasi Thees Uhlmann. Vaikka Turner
ei olekaan suurin suosikkini, tilanne oli hieman sama kuin Kolmas Nainen
paikkaamassa Neil Youngia. Saksalainen Irie Révoltés lauloi pääosin ranskaksi.
Musiikillisesti se oli eklektistä – punkkia, skata, dancehallia ja hiphoppia.
Paikoin se oli jopa laadukasta. Ohjelmassa oli myös pari yhdentekevää, kuin
myös saksalainen Madsen, jonka kammottavat koverpotpurrit saivat minut
ihmettelemään innostuneen yleisön mieltymyksiä.
Illan
päätteeksi Left Boy – 24-vuotias itävaltalainen räppäri – järjesti hyvät
säksätysbailut, mutta en voinut vastustaa kiusausta nähdä Die Ärzte, suosittu
saksalainen ”punk”legenda. ”Tohtorit” ottivat yhteislaulantaa rakastavan massiivisen
yleisönsä haltuun suvereenisti, mutta täytyy sanoa, ettei bändi soittanut
yhtään erityisen hyvää biisiä. Aloin todella ihmetellä, miksi bändi on niin
suosittu Saksassa. Ehkä kansalaiset tykkäävät typerästä duurivoittoisesta
yhteislaulannasta, jossa ei ole yhtään kaunista tai edes tarttuvaa melodiaa.
Toisinaan heillä on kuulemma hyviä tekstejä ja sanaleikkejä, mutta sillä tuskin
selitetään yhtyeen yhä jatkuvaa suosiota. Die Ärzten keikalla tunsin itseni
etnografiksi oudon heimon parissa.
Toiseksi
festivaaliympäristö. Jos Provinssirock ja Ruisrock ovat luonnonkauniilla
alueella, samaa ei voi sanoa suuresta osasta maailman festareita. Highfield
kuuluu siihen joukkoon, jossa itse festivaalialue on pelkkä pelto, mutta jonka
ympärillä on jylhän näköistä metsää ja järvi (kuvassa alue lähes tyhjänä).
Maisemat näki matkalla alueelle, mutta itse alueelle ei ollut muuta nähtävää
kuin artistit. Omituinen informaatio oli alueen sijainti hieman yli 10
kilometrin päässä Leipzigista – suora bussimatka sinne kesti 40 minuuttia ja
matkalla näkyi kyltti, jossa luki ”Leipzig 21”.
Kolmanneksi
järjestelyt. Kesti pitkään ennen kuin verkkosivulla kerrottiin, miten paikan
päälle pääsee lähimmästä kaupungista. Tämä on tavallaan ymmärrettävää:
tapahtuma on suunnattu niille, jotka tulevat autolla ja telttailevat koko
viikonlopun. Leipzigin keskustasta kuitenkin meni bussikuljetus alueelle.
Henkilöautopainotteisuutta kuvaa, että busseja meni 45 minuutin välein yksi
kerrallaan.
Käsittämätön
ratkaisu oli se, että ensimmäinen bussi lähti vartin yli kaksi, kun ensimmäinen
bändi aloitti soittonsa jo tasalta. Festivaalin verkkosivuilla mainostettiin,
että päiväkohtainen bussilippu maksaa 3 euroa, mutta käytännössä he myivät vain
yhdensuuntaisia lippuja kahden euron hintaan. Kun tästä tuli vain yksi euro
lisäkustannusta, ei voi valittaa suureen ääneen, mutta se oli kauneusvirhe.
Samoin se gorilla, joka kysyttäessä, miksei päiväkohtaisia menopaluu-lippuja
ole myynnissä, vastasi kohteliaan saksalaiseen tyyliin: ”Siksi.”
Rannekkeen
vaihtoon saapuessa luovuin stereotyyppisestä käsityksestä saksalaisesta
tehokkuudesta. Yksi henkilö jakoi orjapiiskurin tavoin ihmisiä jonoihin, mutta
ongelmana oli se jono, johon minut sijoitettiin: yksi pappa vaihtoi
päivärannekkeita, eikä hänellä tuntunut olevan kiire minnekään. Mies rupatteli
pitkään ihmisten kanssa välittämättä pätkääkään kasvavasta jonosta.
Tuhansien
ihmisten festivaaleilla toivoisi olevan paljon vessoja. Heti alueelle päästyäni
totesin, ettei näin ole. Mietin, että voisin vaikkapa kebapin hinnalla
konsultoida järjestäjiä siitä, miten paljon vessajärjestelyä jouhevoittaa,
mikäli miehille on pisuaareja – kuten kaikilla suurilla suomalaisilla
festareilla. Täytyy vielä odottaa kehityksen saapumista Saksaan. Ei ollut
vaikeasti ennustettavissa, että pimeän tullen miehet seisoivat aluetta
reunustavien aitojen vieressä toimittamassa tyhjennysharjoituksiaan.
Alueelta
poistuminen kohti bussia tapahtui melko pimeässä ilman minkäänlaisia
opaskylttejä. Kävely leirintäalueen läpi oli itsessään pieni saavutus pimeällä,
mutta vauhtia antoi kaikkien aitojen vieressä leijuva tymäkkä urean tuoksu.
Toivotin mielessäni kaikille mukavaa telttailua kusen keskellä.
Neljänneksi
hinnasto ja tarjonta. Saksa on tunnetusti oluen ystävän maa. Siksi ei ollut
yllättävää, että alueelta sai Becksin lisäksi Franziskanerin vehnäolutta
hanasta. Hinnasto oli kuitenkin saksalaisittain korkea, euron per desi: neljä
desiä Becksiä oli 4 euroa, puoli litraa vehnäistä viisi. Toisin kuin Suomessa,
tällä festivaalilla ei ollut onneksi yhtään olutkarsinaa: oluen sai viedä minne
halusi ja olo oli kuin Ilosaarirokissa vuonna 1994. Suomessa ollaan menty vain
kontrolloidumpaan suuntaan.
Ruokatarjonta
oli kelvollinen ja laajahko. Tavanomaisten burgereiden ja pitsojen lisäksi
tarjolla oli maukasta vegaaniruokaa. Tarjolla oli tietenkin myös bratwurstia ja
bretzeleitä (suomeksi viipurinrinkeli). Pisin jono oli perinteistä saksalaista
handbrotia (”käsileipää”) tarjoilevaan kioskiin. Vaalean leivän sisään on
laitettu juustoa ja salamia tai herkkusieniä ja päälle vähän majoneesia. Neljän
euron hinta oli järkevyyden rajoilla, mutta jos vertaa suomalaisiin
festareihin, niissä saa alle kahdeksalla eurolla vain kevätrullan.
Yhden
päivän ohjelmisto ei ehkä ollut aivan 59 euron arvoinen, vaikka muutamasta
mainiosta keikasta pääsikin nauttimaan. Oli kuitenkin varsin kiinnostavaa
tutustua siihen, miltä festivaalit näyttävät Suomen ulkopuolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti