Starbucks
on maailman suurin kahvilaketju. Se on kuin Walmart ja sitä tulee vastustaa,
jos on hyvien puolella. Vai voiko siellä sittenkin juoda kahvia verrattain
tyytyväisenä?
Starbucks
perustettiin Seattlessa vuonna 1971. Koska yhtiö on yhtäältä onnistunut
laajenemaan markkinajohtajaksi ja toisaalta herättänyt paljon vastustusta,
päätin lukea kirjan. Ostin Taylor Clarkin teoksen Starbucked (2007) finanssikriisin aikaan yhdellä punnalla, mutta en
löytänyt aikaisemmin tarpeeksi aikaa tai kiinnostusta tutustua siihen. Nyt tartuin
siihen kesälukemistona.
Yhtiötä
on kritisoitu esimerkiksi tuottajahintojen polkemisesta, työntekijöiden
oikeuksien rajoittamisesta ja ylipäätään maailman yhdenmukaistamisesta. Näistä
työntekijöiden kohtelu on selvimmin ongelmallinen, jos asiaa arvioidaan Clarkin
teoksen perusteella. Yksi itseäni kiinnostavista aspekteista on Starbucksin
vaikutus paikallisympäristöihin. Naomi Klein käsittelee asiaa No Logossa kritisoiden Starbucksin
laajentumisstrategiaa siitä, että yhtiö on tarkoituksellisesti avannut
toimipisteensä suosittujen yksityisten omistajien kahviloiden läheisyyteen.
Yhtiö on myös savustanut kahviloita pois tarjoamalla vuokranantajalle jopa
kolminkertaista vuokraa tilasta, jossa yksityinen kahvila on toiminut.
Taylor
Clark tuo esiin nämä samat seikat. Ne ovat kelvollisia syitä juoda kahvi
muualla kuin Starbucksissa. Toisaalta menettelytapaa voidaan pitää osana
kapitalistista kilpailua, vaikka se koettelee hyvien tapojen rajoja.
Clark
kuitenkin päättelee, että usein pienet kahvilat hyötyvät Starbucksin
läheisyydestä. Hän ei osoita tätä täysin vakuuttavasti. Clark kertoo
ylimalkaisia anekdootteja, joissa paikallinen yritys menestyy paremmin
Starbucksin tultua lähistölle.
Kun
syksyllä 2012 kävi ilmi, että Starbucks harjoitti veronkiertoa Britanniassa
(jälleen yksi syy vastustaa sitä, mutta samoin perustein pitäisi boikotoida
Amazonia), kahvilan läheisyydessä olevan kuppila mainosti oven pielessä ”Tule
kahville: me maksamme verot.” Vaikuttiko se lopulta, sitä en tiedä. Kuitenkin
Clarkin väitteessä on jotain perää.
Jos
verrataan esimerkiksi Walmartiin, Starbucksin läsnäolo on hyvin toisenlaista: Walmart
kykenee kokonsa vuoksi myymään tuotteita huomattavasti kilpailijoitaan alempaan
hintaan. Lisäksi Walmart on avoinna joitain kilpailijoita pidempään ja sen
tuotevalikoima on laajempi.
Sen
sijaan Starbucks ei ole halvempi kuin muut kahvilat. Aukioloajat eivät ole
poikkeavia eikä tuotevalikoima ole merkittävästi erilainen (ellei halua
kikkailla jollain erityisen monimutkaisella kahvijuomalla, jota jokin toinen
kahvila ei tarjoa). Näistä syistä Starbucksia ei voi täysin onnistuneesti
rinnastaa Walmartiin. Starbucksin suosio täytyy selittää toisin – tehtävä,
jossa Clark ei yrityksestään huolimatta onnistu.
Vaikka
Clarkin asenne Starbucksiin on verrattain varauksellinen, teos ei päädy
kriittisiin arvioihin. Valitettavasti en luota kirjoittajaan, joka saa Reilun
kaupan tuotemerkin näyttämään suuremmalta pahantekijältä kuin rehelliset
kapitalistisen vapaakaupan jätit.
Clarkin
kirjan lähtökohtana on oletus Starbucksin kaikkiallisuudesta. Sellainen löytyy
jopa Guantanamo Baysta. Suomalaiselle lukijalle tämä ei ole kaikkien iskevin
ratkaisu, koska yhtiö on rantautunut vain lentokentälle. Tosin keväällä 2013 tiedotettiin,
että Starbucks avaa syksyllä kahvilan Akateemisen kirjakaupan tiloissa. Kuten
laajentumisstrategiaan kuuluu, siinä on kilpailija yläkerrassa toimivalle Café
Aallolle. Mutta kun tässä tekstissä nimetyistä yrityksistä suurimmalla osalla
ei ole mitään merkittävää asemaa Suomessa, voidaan myös todeta, ettei
globalisaatio ole ainakaan toistaiseksi tehnyt maailmasta täysin yhdenmukaista.
Silti kulttuurisessa monimuotoisuudessa on monille (myös minulle) jotain
itseisarvoista, mikä on kelvollinen syy välttää Starbucksia.
Itse
en ole boikotoinut Starbucksia samalla tavalla kuin muutamia muita
jättiyrityksiä. Voin juoda kahvini siellä, jos mitään houkuttelevampaa ei ole
tarjolla. Sen sijaan suhteeni McDonaldsiin on selvemmin kielteinen. Tosin
niissä on jokin yhdistävä tekijä: vaikka en boikotoisi McDonaldsia, en silti
söisi siellä, koska tuotteet ovat kammottavia. Starbucksissa on jotain samaa:
en osta muffinsseja enkä juo mielelläni tuopillista lämmitettyä ylihintaista maitoa,
ja espresso on piirun verran huonompaa kuin vaikkapa Costassa, jossa käyn oikeastaan
aina kun olen Briteissä. Olen suurten kahvilaketjujen asiakas siinä missä pientenkin,
mutta en useinkaan Starbucksin.
Suurten
kahvilaketjujen todellinen nerokkuus on siinä, että niissä voi olla rauhassa
yksin ihmisten ympäröimänä tunteja. Jostain syystä pienet ja sympaattiset
kahvilat eivät aina pysty tarjoamaan samaa. Toinen etu on se, että niistä
tietään saavansa kelvollisen espresson verrattain nopeasti. Silti pienissä
yksityisissä kahviloissa käy mielellään, jos tietää tuotteen olevan laadukas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti