Serge.
Kaikkihan miehen laulut tuntevat. Vai tuntevatko sittenkään? Itse ryhdyin
kuuntelemaan Gainsbourgin lauluja aktiivisesti joskus 1990-luvun lopulla.
Tuolloin ohjenuorana oli kokoelma, jonka sanoituksia suomentelin
välttävällä ranskan kielen taidollani.
Jo
aikaisemmin olin tutustunut Nick Caven aisaparina ja sidekickinä parhaiten
tunnetun Mick Harveyn soololevyihin, joista kaksi ensimmäistä sisältävät vain
Gainsbourgin kappaleita (Intoxicated Man
vuodelta 1995 ja Pink Elephants
vuodelta 1997).
Vuoden
2014 Primaverassa Barcelonassa Harvey esiintyi auditoriossa soittaen vain
Gainsbourgin kappaleita. Osittain tästä innostuneena päätin kuunnella kaikki
Gainsbourgin levyt, jotka sain käsiini. Tässä auttoi kirjastosta lainattu L’Essentiel des Albums Studio,
neljätoista artistin studioalbumia sisältävä paketti. Jossain kohdassa piti
koukata Spotifyn puolelle.
Du Chant à la une!… (1958) alkaa
lipunmyyjän tarinan kertovalla klassikolla ”Le Poinçonneur des Lilas”, jonka viimeksi kuulin livenä Mick Harveyn
keikalla Barcelonassa. Muita ikivihreitä albumilla ei ole, mutta ihan
vakuuttavasta tai vähintään lupaavasta, jazzahtavasta debyytistä on kyse.
No 2 (1959) ilmestyi seuraavana vuonna.
Sen viihdyttävä ja viihteellinen ”La Nuit d’Octobre” nousee omaksi
suosikikseni. Muutenkin albumi on jonkinlaista viihdejatsia, jota kantaa
laulajan ääni. Se ei ole huono, mutta ei lähelläkään Sergen parhaimmistoa.
L’Étonnant Serge Gainsbourg (1961) on
melko tasapaksu, lukuun ottamatta erittäin raikasta Gérard de Nervalin runoon
sävellettyä kappaletta ”Le Rock de Nerval”. No toinen kohokohta on levyn
päättävä ”Le Sonnet d’Arvers” saksofonitööttäyksineen.
No 4 (1962) on edeltäjiänsä tummempi ja
kohtalokkaampi. Heti aloitusraita ”Les Goémons” menee vakavampaan mutta myös
idiosynkraattisempaan osastoon kuin aiempien sinänsä toimivat opitut
croonerjatsit. Toisin sanoen Serge alkaa löytää omaa ilmaisuaan. Tämä sisältää
myös kappaleen ”Intoxicated Man”, josta tuli Mick Harveyn ensimmäisen
Serge-kovereita sisältävän levyn nimi.
Confidentiel (1963) on albumi, jota ei
löydy Spotifysta eikä lainaamastani Sergen studioalbumien boksista.
Percussions (1964) on nimensä mukainen.
Biisejä kantaa congarummut ja sen suomat afrikkalaiset rytmitykset. Mukana on
pari klassikkoa, kuten huvittava ”New York USA” ja tyylikäs ”Couleur Cafe”.
Bonnie & Clyde (1968) jää myös
kuulematta kokonaisuutena. Siinä Serge laulelee kimpassa Brigitte Bardotin
kanssa tuttuja kappaleita. Osa biiseistä oli jo tuttuja artistin aikaisemmasta
tuotannosta, joten ei tätä nyt ihan normaaliksi studioalbumiksi tarvitse edes
laskea. Nimikkobiisi, ”Comic Strip” ja ”Docteur Jekyll et Monsieur Hyde” ovat
kaikki klassikoita.
Initials B. B. (1968) on Sergen paras
levy. Siltä löytyvät kaikki yllä mainitut tunnetuimmat Bonnie & Clyden biisit ja sen lisäksi loistava nimiraita, ”Ford
Mustang” ja ”Qui est in qui est out” nostavat jo puolet raidoista ehdottomien
helmien joukkoon Sergen tuotannossa. Myös levyn hupsuttelevammat kappaleet,
kuten ”Torrey canyon” ja ”Sho ba do ba loo ba” soljuvat mukavasti osaksi
kokonaisuutta. Levyn päättävä, poppaava ”Marilu” oli uusi, oikein myönteinen
tuttavuus.
Jane Birkin / SG (1969) on vahva jatko
edeltäjälleen. Serge eli 1960-luvun jälkipuoliskolla musiikillista
huippukauttaan – Brigitte Bardot’n aikaan ja hänen vaihduttua Jane Birkiniin.
Albumin avaa kaikkien tuntema ”Je t’aime… moi non plus”. (Suosittelen myös
humoristista käännöstä, jonka Seitsemän seinähullua veljestä teki nimellä
”Söteem” muistaakseni 1970-luvun lopulla. Samoin Cat Powerin ja Karen Elsonin
versio on loistava kuin myös Mick Harveyn soololevyltä löytyvä tulkinta. Sen
sijaan Donna Summerin ja Giorgio Moroderin 15-minuuttinen näkemys on tappavan
tylsä.) ”Jane B.” tuli tutuksi teininä, kun suomalainen Garbagemen teki siitä
upean garageversion, joka on samalla uskollinen alkuperäiselle. Nämä ovat minulle
henkilökohtaisesti tärkeimmät kappaleet, mutta mukana on korkeaa laatua
riittämiin. Testatkaa vaikkapa ”L’anamour”, ”Sous le soleil exactement”, ”Les
Sucettes”, ”Manon” ja miksei myös ”69 Année érotique”. Tämänkin levyn
hupsuttelukappale ”Orang outang” toimii hienosti.
Histoire de Melody Nelson (1971) on
lolitahenkinen konseptialbumi, jolla Rolls Roycella ajeleva kertoja törmäilee
pyöräilevään Melodyyn. Romanssihan siitä syntyy. Tätä moni kai pitää Sergen
jäntevimpänä albumikokonaisuutena. Toki kyse on kompaktista 28-minuuttisesta
teoksesta, mutta minusta levyllä ei ole järjestelmällisesti Sergen parhaita
biisejä. ”Ballad de Melody Nelson” on tietenkin upea. Se on ymmärrettävästi
eniten koveroitu albumin kappaleista. Toinen kuriositeetti on se, että levyn
avaava ”Melody” tarjosi Massive Attackin ”Karmacomaan” bassokuvion.
Vu de l’extérieur (1973) ajoittuu
aikaan, jolloin Serge sai ensimmäisen sydänkohtauksen 45-vuotiaana. Itse
albumin avaa takuuvarma, sydänkohtauksesta toipumisen jälkeen kynäilty ”Je suis
venu te dire que je m’en vais”, josta esimerkiksi Jarvis Cocker ja Kid Loco on
tehnyt englanniksi alkuperäiselle uskollisen, hienon version ”I just came to
tell you that I’m going”. Muuten albumin tekstit vuorottelevat ulostamisen ja
piereskelyn välillä, yhdistettynä rauhallisiin ja kauniisiin sävellyksiin. Kyse
on hallitusta kokonaisuudesta, mutta avausraidan lisäksi biisimateriaali ei yllä
aivan miehen parhaisiin.
Rock Around the Bunker (1975) alkaa hupsuttelulla
”Nazi rock” ja muukin levy koostuu aiheista, jotka liikkuvat juutalaisen lapsen
kokemuksissa toisen maailmansodan aikaan. Musiikillisesti albumi on
konventionaalista ja tylsähköä rokkia ja rollia, jota mikä tahansa
ruotsinlaivaorkesteri soittaa suunnilleen yhtä svengaavasti. Toki musiikki
sopii teemalevyn kokonaisuuteen, mutta ei tätä jaksa kovin monta kertaa
kuunnella.
L’Homme à tête de chou (1976) on neljäs peräkkäinen
konseptialbumi. Tällä kerralla kuullaan tarinaa keski-ikäisestä miehestä, joka
rakastuu vapaamieliseen nuoreen naiseen, tuntee mustasukkaisuutta, tappaa
naisen ja menettää järkensä. Se alkaa upealla nimibiisillä ja jatkuu… reggaella
”Marilou reggae”. Loppupuolen helmi on lähes kahdeksanminuuttinen ”Variations
sur Marilou”, joka tarinassa sijoittuu parin eroottisten leikkien vaiheeseen. Teos
seisoo enemmän tarinansa ja sitä myötäilevän musiikin varassa kuin
yksittäisissä biiseissä.
Aux armes et cætera (1979)
äänitettiin Jamaikalla reggaemuusikoiden kanssa, ja sitä se sisältökin on. Levy
on vaisu, mutta Sergestä tuli näin ensimmäinen valkoinen muusikko, joka on
levyttänyt reggaeta Jamaikalla. Muuta merkittävää albumissa ei ole. Kuuntelen
mieluummin jamaikalaisten reggaeta. Yhtä lailla minun olisi vaikea innostua
ajatuksesta, että reggaetähdet laulaisivat chansoneita. No ehkä he ovat sen jo
tehneet.
Mauvaises nouvelles des étoiles (1981)
ja reggaella jatketaan. Hyllystäni löytyy yli 50 Trojan-yhtiön levyä ja sopiva
nippu muuta reggaeta, joten kyse ei siitä, ettenkö pitäisi genrestä, mutta
Gainsbourg ei ole minulle kyseisen genren laulaja. ”Shush shush Charlotte”
taitaa olla Sergen laulu lapsellensa, ja minulle se uppoaa näistä muita
paremmin. Onhan siellä myös klassikko ”Evguenie Sokolov”, jossa mennään taas
äänellisesti flatulenssiosastolle. Sen taustana on albumia edeltävänä vuonna
ilmestynyt Sergen kirjoittama samanniminen kirja fiktiivisestä petomaanista. En
tiedä, johtuuko helpotuksesta, mutta levyn päättävää nimikappaletta ”Bad news
from the stars” kuuntelee mielellään.
Love on the Boat (1984) on tyylillinen
täyskäännös kohti uutta aaltoa. Soundillisesti ollaan toki lähempänä uuden
aallon diskolaitaa kuin punkkia. Sen tunnetuimpiin ja eittämättä parhaimpiin
kuuluu 12-vuotiaan Charlotte-tyttären kanssa laulettu kontroversiaalinen mutta
tehokas ”Lemon incest”. Muuten levy on aika tylsä, vaikka innostuinkin jo
pelkästä ajatuksesta kuunnella taas erilaista Sergeä parin tylsän levyn
jälkeen. Jopa sergemäisen humoristisesti nimetty ”Harley David Son of a Bitch”
saa aikaan lähinnä haukotuksia.
You’re Under Arrest (1987) jatkaa
edellisestä vähän ronskimman funkin suuntaan, mutta rauhallisemmat kappaleet
tuovat mieleen (80-luvun) Leonard Cohenin. Jos sattuu olemaan Gainsbourgin
ystävä, niin tätäkin kuuntelee, mutta biisimateriaali on alle (Sergen)
keskitasoa.
Vaikka
Serge Gainsbourg sai onnistumisia läpi uransa, hänen kultakautensa ajoittuu
1960-luvun loppuun, jolloin hän oli löytänyt omintakeisen taiteellisen äänensä.
Tämä ei tarkoita, ettei hän olisi edeltävinä vuosina tai myöhemmin levyttänyt
hienoja kappaleita.
Useimmat
kuuntelevat Sergensä kokoelmilta, mutta se on jokseenkin outoa, koska
artistilla oli esimerkiksi neljä peräkkäistä konseptialbumia. Toisaalta mies
levytti paljon hienoja yksittäisiä biisejä, joten sikäli kokoelmavetoisuus on
ymmärrettävää. Silti tällainen rupeama asettaa palikoita oikeaan järjestykseen.
Suosittelen muillekin, erityisesti niille, jotka ovat toistaiseksi nauttineet
Sergensä kokoelmalevyiltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti