Miten
media, uskonto ja kulttuuri kytkeytyvät toisiinsa? Mitä uskonnolle tapahtuu
digitaalisessa mediakulttuurissa? Millaista uskonnollisuutta media luo, tukee ja ylläpitää?
Tällaiset
kysymykset ovat keskeinen osa tutkimusalaa tai -verkostoa, jonka puitteissa on
järjestetty konferensseja joka toinen vuosi. Nykyään se on myös
institutionalisoitunut median, uskonnon ja kulttuurin kansainväliseksi
seuraksi. Itse olen käynyt näissä konferensseissa tätä kirjoitettaessa kaksi kertaa,
2010 Torontossa ja 2012 Eskisehirissä, Turkissa. Elokuussa järjestön
konferenssi pidetään Canterburyssa, Englannissa. Sinnekin olen menossa.
Yhdysvaltalaisen
teologin Jeffrey H. Mahanin kirjoittama Media,
Religion and Culture: An Introduction (Routledge 2014) pyrkii luomaan
yhtenäisyyttä tälle moninaiselle tutkimusalueelle. Se koostuu yhdeksästä
lyhyehköstä Mahanin kirjoittamasta luvusta, joiden sisään on upotettu kaksi
muiden kirjoittamaa ”reflektiota” per luku. Erilaisiin esimerkkitapauksiin
pureutuvien reflektioiden kirjoittajina on yhdysvaltalaisia tutkijoita
väitöskirjantekijöistä professoreihin. Useimmat heistä ovat vakiintuneita nimiä
tässä porukassa. Teoksen tarkemman sisällön näkee täältä:
Mahan
käy läpi monia teemoja ja kysymyksiä, joiden kautta saa asiallisen käsityksen
median ja uskonnon kytköksistä. Kirja täyttää tehtävänsä johdantoteoksena
siihen, mitä järjestön ytimessä tehdään. Itseäni kuitenkin hiertää viisi seikkaa.
Käyn ne läpi tässä lyhyesti.
Ensiksi,
teoksessa on hyödynnetty hyvin vähän eurooppalaista keskustelua ja vain yksi
laajempi esimerkki on Euroopasta (tanskalaisen Jyllands-Postenin Muhammad-pilakuvat).
Amerikkalainen keskustelu on ymmärrettävästi keskittynyt Yhdysvaltoihin, sillä
se on tekijöille tutumpi ja siellä on teoksen keskeisin markkina-alue. Sen
lisäksi tutkijat ovat fasinoituneita globaalista etelästä, mutta Eurooppa – how
boring. Tosin jos vertaa toiseen johdantoteokseen, Daniel Stoutin kirjoittamaan
Media and Religion (Routledge 2012),
Mahanin teksti on huomattavasti globaalimpaa ja sensitiivisempää eri
lokaatioille.
Toiseksi,
teoksessa hyödynnetään turhan niukasti uskontososiologista keskustelua, vaikka
sitä on selvästi enemmän kuin vaikkapa Stoutin teoksessa. Mahan kirjoittaa
esimerkiksi median vaikutuksesta uskonnollisiin auktoriteettirakenteisiin ja
yksilöllisiin identiteetin konstruoimisiin, mutta kovin syvälle
uskontososiologiseen keskusteluun ei mennä. Syksyllä ilmestyy Kennet
Granholmin, Marcus Mobergin ja Sofia Sjön toimittama Religion, Media, and Social Change (Routledge 2014), jonka
johtoajatuksena on tuoda uskontososiologinen teoretisointi ja
media/uskonto/kulttuuri -tyyppinen ajattelu keskusteluyhteyteen. Toivottavasti
se teos saa aikaan jotain hyvää tällä saralla. http://routledge-ny.com/books/details/9780415742825/
Kolmanneksi,
teokselle ja oikeastaan koko tutkimusverkostolle on tyypillistä uskontotieteen
teoriakeskustelujen heikohko tuntemus. Mahanilla on pari viitettä Robert
Orsiin, josta on tullut yhdysvaltalaisille ei-uskontotieteilijöille
jonkinlainen uskontotieteen (ainoa) edusmies. Hänen sanansa otetaan vakavasti
ja melko kritiikittömästi. Ihan Daniel Stoutin johdantoteoksen ongelmiin Mahan
ei ajaudu. Tässä uskontotiedettä ei sentään edusta ennen toista maailmansotaa
kuollut teologi Rudolf Otto. Uskonnon kategoriaa, sen rakentumista ja
yhteiskunnallista erityiseksi tekemistä pohtivaa viimeaikaista uskontotieteellistä
keskustelua teoksessa ei ole (Fitzgerald, McCutcheon etc.), vaikka siinä
sivutaan monia näiden kannalta keskeisiä teemoja. Keskustelu käydään toisten
tutkijoiden kautta ja avulla. Mahanin lähtökohtana on tarkastella mediaa, jonka
puitteista löytyy teologista ajattelua ja väljästi ajateltuna uskonnollisia
käytäntöjä. Lähtökohtana ei ole uskonto vaan media (mediasta uskontoon). Koska
itse olen koulutukseltani uskontotieteilijä, lähestyn aihepiiriä toisesta
suunnasta (uskonnosta mediaan). Minusta tässä on melko suuri ero. Kumpikaan ei
ole väärä, mutta ero kertoo siitä, että itse näen asiat hieman toisesta
perspektiivistä.
Neljänneksi,
teoksessa käsitellään jopa media/uskonto/kulttuuri -porukan teoretisointien kirjoa
melko kapeasti. Reflektioiden kirjoittajina on yhdysvaltalaiset kaverit, jotka
toki edustavat kohtuullisen hyvin keskustelunaiheita ja lähestymistapoja, joita
näissä piireissä käydään. Jostain syystä esimerkiksi pohjoismaissa enemmän
keskustelua herättänyttä ajatusta uskonnon mediatisoitumisesta – jota on
kehitellyt erityisesti tanskalaisprofessori Stig Hjarvard – ei mainita
sanallakaan.
Viidenneksi,
teoksessa on suotu todella vähän tilaa kysymyksille siitä, miten uskontoja
representoidaan valtamediassa, miten uskonnosta uutisoidaan, miten uskonnosta
tulee uutinen ja miten uskontoaiheiset mediadebatit uskontokriitikoineen ovat
osa yhteiskunnan organisoitumista. Mielestäni tämä on erittäin suuri puute. Ylipäätään
teoksessa käsitellään todella vähän sanomalehtiä ja televisiota. Ok, on siinä
vähän televisiosta Yhdysvalloissa, kontrastina digiajalle, ikään kuin televisio
ei olisi enää tärkeä. Nykypäivän radiosta ei kirjoiteta laisinkaan, vaikka
esimerkiksi Suomessa radiota kuunnellaan keskimäärin kolme tuntia päivässä. Jopa
tietokone- ja konsolipelejä käsitellään saman verran kuin edellä mainittuja
yhteensä. Elokuvista – sinänsä tärkeä osa aihepiiriä – kirjoitetaan yli
kymmenen sivua verrattain yksityiskohtaisesti. Teoksessa aihepiirit eivät ole
tasapainossa.
Teoksen
painopiste on siinä, miten ihmiset käyttävät digitaalista mediaa
merkityskäytäntöjen ja identiteettien luomiseen. Lisäksi Mahan nähdäkseni
sekoittaa uusmedian interaktiivisuuden (pitää pääosin paikkansa) perinteisen
massamedian auktoriteettirakenteiden hajoamiseen (epäuskottavaa siinä mittakaavassa
kuin digientusiastit sen esittävät ja empiirisesti epätosi uskonnon ja median
joidenkin suhteiden osalta). Se, että paavilla on Twitter-tili, ei tee siitä
interaktiivista, mutta uusmedia tarjoaa tietenkin tilaa moniäänisyydelle.
Äänien valtasuhteet ovat kuitenkin epätasaisempia kuin Mahan antaa ymmärtää.
Oma
artikkelini, jossa puolustan perinteisen massamedian uskontokäsittelyn
tutkimisen tärkeyttä, löytyy täältä:
Mahanin
teos on viidestä kriittisestä huomiosta huolimatta askel eteenpäin. Se kokoaa
alan keskustelunaiheita (joskin valikoiden) ja on oikein käyttökelpoinen
sisäänheittäjä niihin. Canterburyn konferenssissa on paneeli, jossa
keskustellaan kirjasta. Jää nähtäväksi, nostaako kukaan kommentoijista näitä
kriittisiä huomioita esiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti