Pieni
kierros Akateemisen kirjakaupan kesäalessa tuotti tulosta. Käteen jäi pari
kirjaa. Yksi niistä oli Yleisradion taloustoimittajana 26 vuotta työskennelleen
Seppo Konttisen kirja Suora lähetys.
Tosiasiaa Yleisradiosta (2012).
Kirja
lataa täyslaidallisen anekdootteja ja esimerkkejä siitä, miten Yleisradio
muuttui vähän kerrallaan uusliberalististen oppien ja uuden julkishallinnon
dogmien mukaisesti johdetuksi instituutioksi. Erityisen kovan käsittelyn saa Yleisradion
johtajana 2005–2010 toiminut Mikael Jungner – eikä muun mielikuvani perusteella
ole syytä epäillä Konttisen perusväittämien kohdallisuutta, vaikka tekijälle on
jäänyt hampaankoloon aika paljon tähteitä.
Tarina
menee kuitenkin ajassa taakse päin. Konttinen kertoo, miten digihuuma
puskettiin läpi tavalla, joka ei hyödyttänyt Yleisradion omistajia (”kansaa”),
vaan yrityksiä. Yleisradiolle se meni kalliimman reitin kautta. Hän selvittelee,
miten Lipposen 1990-luvun puolivälin hallituksen aikainen uusliberaali
politiikka, yksityistämisvimma ja kyseenalaistamattoman aseman saanut
kilpailuttaminen ulottui myös Yleisradioon ja Jungnerin aikana jopa sen
ruokalatarjontaan, joka oli ennen Yleisradion työntekijöiden omistuksessa. Se
vain vahvistaa käsitystäni tuon ajan hallituksesta ja Lipposen kauaskantoisista
saavutuksista.
Muutoin
Kontinen käsittelee myös erilaisia Yleisradion johdon esittämiä uhkauksia,
syytöksiä ja sensurointipyrkimyksiä, erityisesti silloin kun juttuaiheiden kohteena
on ollut joku talousvaikuttaja, jonka suhde yhtiön johtoon on ollut kiusallisen
läheinen.
Lisäksi
Konttinen listaa esimerkkejä Yleisradion suomettumisesta, siitä, että
kriittisesti tai edes realistisesti Neuvostoliittoa käsittelevät ohjelmat
hyllytettiin. Tämä on mielenkiintoinen seikka, koska se tuo lisävaloa siihen,
missä suomettumista esiintyi. Näyttää siltä, että korkeimmassa politiikassa ja
julkisrahoitteisessa Yleisradiossa näin oli, mutta esimerkiksi Helsingin
Sanomat kritisoivat Neuvostoliittoa melko suorasanaisesti vuodesta toiseen.
Meillä oli tässä mielessä vapaa lehdistö, mutta ilmeisesti ei vapaata
Yleisradiota.
Kiinnostavaa
on se, että kaksi kertaa mainittu Jari Lahti tulee esiin myönteisessä valossa
miehenä Yle Areenan (ja elävän arkiston) – Jungnerin alaisena – ja vuonna 1998
perustetun Yle Puheen takana tai kyljessä. En tunne Lahden tekemisiä, mutta
kuluttajana olen sitä mieltä, että Areena ja Puhe ovat Ylen onnistuneimmat
siirrot Radiomafian perustamisen jälkeen.
Kirjalla
on oma tyyli. Sen on kirjoittanut ikäihminen, jonka ei tarvitse pelätä
työpaikkansa tai urakehityksensä puolesta. Tyyli on paikoitellen myös sen suurin
ongelma. Teos on nimittäin sen tason tilitys, joka tuntuisi sisältävän myös
henkilökohtaista katkeruutta, ettei ulkopuolinen voi aina olla täysin
vakuuttunut tekijän uskottavuudesta kaikissa yksityiskohdissa. Pääosin oletan,
että suuret linjat pitävät paikkansa. Paikoin olisi toivonut tekijän myös
sanovan, mikä piikittelyn kohteessa oli vialla ja mikä olisi ollut se parempi
ratkaisu (ja miksi). Ongelmista huolimatta sisäpiiriläisen tulkintaa
tapahtuneista on todella kiinnostava lukea.
Kirjan
yksi kiinnostava, joskin varsin suppea pohdinta liittyy Yleisradion toistuvasti
epäonnistuneisiin pyrkimyksiin tavoittaa nuoret. Tämä on onnistunut kunnolla
silloin kun Radiomafia eli ja hengitti. Vuonna 1990 perustetusta Radiomafiasta
tuli ainakin minulle ja monille ystävilleni aikansa keskeisin sivistäjä
kirjastojen ohessa. Voisikin puhua mafiasukupolvesta. Olen myös lamasukupolvea,
enkä luultavasti olisi kirjoittanut väitöskirjaani käyttämällä aineistona
1990-luvun laman työttömien kirjoituksia, ellen olisi osa sitä. Paljon enemmän
olen kuitenkin mafiasukupolvea.
Itselleni
Radiomafia tarjosi yhden keskeisen väylän musiikkiin aikana ennen internetiä.
Miettisen Räkärodeo oli kaikkein tärkein yksittäinen ohjelma, joka täytti
keskiviikkoillat. Kun täytin 18 vuotta, en mennyt baariin oluelle, koska
radiosta tuli Räkis. Tunnin mittainen Marginaali oli toinen keskeinen ohjelma,
jonka profiili täydensi Räkärodeota mainiosti.
Kuuntelin
usein toisella korvalla myös arkiset musiikkilähetykset (Rockmafia?, Upteekki?),
joissa mentiin valtavirtaisempaan suuntaan, ennen kuin liimauduin radion ääreen
illan erikoisohjelmien ajaksi. Tutti frutti tarjosi 50-luvun rokkia, Ulvovat
sudet bluesia, Kantrispagetti kantria ja lähigenrejä, Metalliliitto heviä,
Avaruusromua kokeilevaa sekoilua, Ilmestyskirja (enimmäkseen kotimaista) uutta
punkkia, Lontoo Lontoo syvempiä raportteja Brittien musiikkimaailmasta. Sitten
oli se maailmanmusiikin ohjelma, jonka nimen olen unohtanut, olisiko ollut
Kauriin kääntöpiiri. Sunnuntaisin tuli kuunneltua satunnaisesti myös top40
listaohjelmaa, johon minua joskus haastateltiinkin. Ja niin edelleen. Musiikkia
rakastavat teinit – oletteko kateellisia ohjeistetusta tarjonnasta?
Toki
nyt on enemmän materiaalia saatavilla, YouTubet ja Spotifyt, mutta ne eivät
suoraan korvaa hyvin toimitettua radio-ohjelmaa.
Radiomafia
ei rajoittunut musiikkiin. Sieltä tuli kuunneltua kaikenlaisia puheohjelmia. Alivaltiosihteeri,
Koe-eläinpuisto, Timanttien jäljillä, Eldorado, aamuohjelma ja mitä niitä oli.
Ainoa ärsyttävä oli perjantai-illan Salovaaran juontama show, jossa lähetettiin
”lärveisiä” sinne sun tänne, mutta muistan kuunnelleeni tohkeissani arki-illan puheohjelmaa.
Mieleen on jäänyt se (Eldorado?), jossa selvitettiin kerran pitkään Malleus
Maleficarumin ja laajemmin noitavainojen historiaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti