Kesällä
moni lueskelee aikakauslehden novellia jäätelömyyjän jännittävästä kesäromanssista. Tämän
kirjoituksen ainoa kiinnekohta siihen on kesälukeminen. Otin nimittäin hyllystä
siellä kauan odottaneen kirjan Evolution
and Conversion, jossa Pierpaolo Antonello ja Joao Cezar de Castro Rocha
haastattelevat ranskalaista, Yhdysvalloissa uransa luonutta
kulttuuriteoreetikko René Girardia.
Girard
syntyi vuonna 1923. Hän julkaisi ensimmäisen kirjansa vuonna 1961,
38-vuotiaana. Siinä kehiteltiin kirjallisuusanalyysin avulla teoriaa
mimeettisestä halusta. Hänen tunnetuin teoksensa, Väkivalta ja pyhä, julkaistiin vuosina 1962–3, jolloin Girard
läheni viittäkymppiä. Siinä mimeettisen halun teoriaan lisättiin
antropologisessa analyysissa teoria syntipukista. Näistä kahdesta ajatuksesta
Girard tunnetaan, jos tunnetaan.
Isaiah
Berlin aloittaa Tolstoin historianfilosofiaa käsittelevän teoksen Siili ja kettu viittaamalla
kreikkalaisen runoilija Arkhilokhoksen sanontaan: Kettu tietää monta asiaa, mutta
siili tietää yhden suuren asian.
Ketulla
ja siilillä on kuvattu tutkijoita. Girard on tyypillinen siili. Itseäni pidän huomattavasti
enemmän kettuna, ja mainitsin tämän myös lektiossani seitsemän vuotta sitten.
Ehkä siksi olen pitänyt pientä etäisyyttä Girardiin, ja lähestynyt häntä erityisellä
varovaisuudella. Hänen tieteellinen uransa on ollut ”yksi pitkä argumentti”,
jonka on tarkoitus tarjota samanlaisena kaikkialle sopiva universaali teoria
kulttuurista.
Karkeasti
yksinkertaistettuna Girardin ajatus mimeettisestä halusta tarkoittaa, että
haluamme sitä, mitä toiset haluavat. Edelleen karkeasti yksinkertaistettuna
teoria syntipukista tarkoittaa, että viaton uhri tapetaan yhteisön
tasapainottamiseksi, jotta yhteisö voisi elää sovussa.
Mimeettisen
halun ja syntipukin suhde on jälleen karkeasti yksinkertaistettuna seuraava: sen
haluaminen, mitä toiset haluavat, aiheuttaa kilpailua. Kilpailu johtaa
konfliktiin, jossa lopulta unohdetaan itse halun kohteena oleva objekti ja
käännytään toisia vastaan. Tilanne kuitenkin ratkaistaan valikoimalla viaton
uhri, syntipukki, jonka uhraaminen vakuuttaa kilpailevat osapuolet, että
syyllinen on poissa pelistä, ja yhteiselämä voi jatkua. Tämä on kulttuurisen
järjestyksen perusta.
Haastatteluteoksessa
Girard osoittaa tuntevansa useita teorioita ja hän muodostaa käsityksensä
niistä vaivattoman tuntuisesti. Häntä voidaan kyllä pitää suurena ajattelijana,
mutta jo pinnallinen tutustuminen nostaa esiin kolme massiivista ongelmaa.
Ensinnäkin,
lukijasta alkaa helposti tuntua, ettei Girard näekään mitään muuta kuin
syntipukkeja ja mimeettistä halua. Girard on mies, joka rakentaa teoriansa
romaanien, myyttien ja rituaalien perusteella. Mutta kysymys kuuluukin, miten
niistä päästään väitteisiin yhteiskunnan ja kulttuurin syntyyn. Kulttuurin
perusta näyttää siltä, miltä aineisto näyttää.
Toiseksi,
suhtaudun erittäin suurella varauksella teorioihin, jotka ”osoittavat”, että
kristinusko on jotenkin perustavalla tavalla erilainen kuin muut uskonnot, ja
lisäksi parempi. Uskontotieteen historiassa erityisesti uskontofenomenologia on
esimerkki perinteestä, jossa kristinusko on järjestelmällisesti päätynyt
vertailun kehittyneimmäksi kruunuksi. Jos et usko, niin suosittelen Tim Murphyn
viimeiseksi jäänyttä teosta The Politics
of Spirit (2010). Girardin teoria nostaa kristinuskon muita ylemmäksi,
sillä se on ainoa uskonto, jossa on ymmärretty ja ylitetty syntipukki-mekanismi.
Kolmanneksi,
en tiedä, miten Girardin teoria voitaisiin osoittaa vääräksi. Ilmeisesti tämä
on myös hänen kannattajien jakama ymmärrys. Teoria on siksi avoimesti
anti-popperilainen. Tässä vaiheessa moni kärsimätön hylkäisi Girardin irrationaalisena
huijarina ja keikarina. Toisaalta jos kysytään kulttuurin alkuperää, niin sitä
ei voida testata laboratoriossa, ja osoittaa vääräksi. Tällöin täytyy valita,
onko vääräksi osoittamisen vaatimus liian kapea vai kysymys väärä.
Itse
ajattelen myös niin, että jos teoriaa ei voida osoittaa vääräksi, se voi olla
kuitenkin käyttökelpoinen. Käyttökelpoisuus on kuitenkin tarkoin kohdennettua.
Sitä voidaan käyttää työkaluna, jonka avulla opitaan ymmärtämään jotain
konkreettista tilannetta tai jotain piirrettä. Esimerkiksi ajatus syntipukista
sopii luontevasti joidenkin rituaalien, myyttien ja romaanien analyysiin,
kenties joidenkin kulttuurien analyysiin, mutta lähtökohtaisesti tavoitteenani
olisi kontekstualisoida se johonkin pikemminkin kuin olettaa sen sopivan
kaikkialle. Samalla tavalla lähestyn vaikkapa Freudia. Ehkä ainoastaan Girard
ja hänen uskollisimmat kannattajansa näkevät syntipukkimekanismia kaikkialle,
minne vain katsovat.
Itse
lienen sen verran kontekstualisti, mitä sosiokulttuuristen kysymysten
teoretisointiin tulee, etten osaa pitää Girardin teoriaa uskottavana. Silti ainakin
Girardin haastattelujen lukeminen oli kokemus, jota voi suositella muillekin
kulttuuriteorian harrastajille.
2 kommenttia:
Korjaus: Väkivalta ja pyhä julkaistiin 1972/3, ei suinkaan 1962/3
Mainittakoon vielä, että en korjaa edellistä asiavirhettä enkä kirjoitusvirheitä itse tekstiin, koska blogialusta muuttaa jo julkaistun tekstin asetukset, mikäli korjaan tekstiä sen julkaisemisen jälkeen.
Lähetä kommentti